Den včel
Že jsou pro nás včely velmi důležité, o tom asi nikdo z nás nepochybuje. Ale co vlastně o včelách a jejich životě víme?
Na tuto otázku se rozhodl dát odpověď společný projekt žáků 1. stupně a 9. tříd Den včel, který na naší škole proběhl ve dnech 20. a 21. května 2025. Datum nebylo vybráno náhodně, neboť právě na jeden z těchto dnů, na 20. 5. 2025, připadl Světový den včel. Srdcem celého projektu byla paní učitelka Lucie Jokschová, která do přípravy (téměř dvouměsíční) postupně vtáhla žáky 9. tříd společně s paní učitelkou Ivou Ledvinkovou a také další “pomocníky” z řad pedagogů.
Pro žáky 1. a 2. tříd bylo 20.5.2025 připraveno celkem 10 stanovišť a pro děti ze 3., 4. a 5. tříd o den později 11 stanovišť. Na nich se děti podrobně seznamovaly hravou formou se životem včel a jejich produkty.
Jedno z nejzajímavějších stanovišť s názvem “Seznam se s včelařem” nabídlo dětem setkání s opravdovými včelaři. U nich děti nahlédly do pozorovacího úlu s živými včelami, prohlédly si včelařské pomůcky a potřeby, a dokonce pro ně byla připravena ochutnávka medu samotného i chleba s máslem a medem. Nechyběl ani velice poutavý výklad a odpovědi na všetečné otázky malých žáčků.
Zde je na místě opravdu velké poděkování členům Českého svazu včelařů Chotěboř – panu Kolářovi, Dostálovi, Antlovi a paní Piskačové – za program na výše zmíněném stanovišti, ze kterého byly děti opravdu nadšené. Děkujeme také panu Lacinovi za přípravu organizačního zajištění.
Všechna další stanoviště měli na starosti naši deváťáci. Co si na nich mohly děti v průběhu projektového dne vyzkoušet a co se dozvěděly, Vám přiblíží sami deváťáci:
Včelkohraní
“První den si menší děti vyzkoušely rytmické cvičení, pokusily se vyjadřovat emoce včel, zazpívali jsme si písničky o včelách a naučili se básničku.
Druhý den jsme starším dětem pouštěli relaxační povídku a pak jsme se jich ptali, co si z ní pamatují. Nakonec jsme si s nimi společně zazpívali.
Dětem se to moc líbilo, odcházely s úsměvem na tváři.”
Ze života včel
“Na našem stanovišti si děti měly možnost prohlédnout různé druhy hmyzu-sršně, vosy, čmeláky a samozřejmě i včely. Mohly ochutnat přímo z plástve i med, který jim moc chutnal. Ukázali jsme jim i cyklus vývoje včel. Děti byly velmi zvědavé.”
Včelí tvoření
“Na našem stanovišti první den děti tvořily plástve, které vytvořily obtisknutím bublinkové fólie natřené temperovou barvou. Druhý den děti z vyšších ročníků namalovaly včely, aby je poté nalepily na hotové plástve. Dětem se to moc povedlo, a tak mohou hotové výrobky posloužit jako výzdoba v následujících měsících.”
Únikovka z včelího úlu
“My jsme si připravili speciální digitální únikovou hru. Děti se pomocí tabletů snažily “uniknout z úlu”. Plnily zábavné a zároveň poučné úkoly, řešily hádanky a dozvídaly se zajímavosti ze života včel. Hra byla poutavá a sklidila u dětí velký úspěch. Z našeho stanoviště si odnesly nejen nové poznatky, ale i radost ze společného zážitku.”
Medové pečení
“V naší medové kuchyni si děti vyzkoušely pečení perníčků, jejichž tvary měly samozřejmě společné téma-včely. Děti dostaly předem připravené těsto, které si vyválely a vykrájely z něho perníčky. Ty jsme následně upekli. Ochutnat děti samozřejmě dostaly, jen z várky předešlé skupiny. Perníčky se povedly a všichni si na nich moc pochutnali.”
Včelkodílna
“V naší dílničce si děti vytvořily včelky: tělíčka ze “žloutků” z Kinder vajíček a elektrikářské lepicí pásky, z proužků z igelitových sáčků křidélka a z chlupatého drátku tykadélka. Hotové včelky jsme následně nalepili na nabarvená plata od vajec. V následujících týdnech budou součástí výzdoby ve škole. Výroba včeliček byla sice složitější, ale i tak děti skvěle zvládly a společně jsme si to užili.”
Kdo si hraje, nezlobí
“Zde jsme dětem pouštěli video o včelách. Pozorně ho sledovaly, aby pak mohly odpovídat na připravené otázky. Dařilo se jim výborně a líbilo se jim to.”
Včelí skládačky
“Naše stanoviště mělo na starosti včelí skládačky, popis těla včelky, skládání plástů z kousků klacíků a také popis včelího úlu. V závěru děti řešily vývoj včel. Nejoblíbenější bylo puzzle skládání pláství. Skupinky odcházely se svou prací spokojeny.”
Včelky létavky
“V tělocvičně si děti mohly vyzkoušet dvě disciplíny. V první sbírali víčka, která představovala pyl, a v druhé disciplíně si děti vyzkoušely práci včel – dělnic – a běhaly slalom mezi květy s míčkem na lžíci. Děti tuto aktivitu zvládly snadno, mohly se proběhnout a odreagovat se.”
Včelkohraní a čtení/včelí pohybovka
“V úterý pro mladší děti jsme měli připravenou včelí pohybovku-rozcvičku na básničku a následně vybarvování obrázku s včelí tématikou dle vlastního výběru. Dětem to šlo a líbilo se jim to. Pro starší děti o den později jsme měli řadu pracovních listů, z nichž si také mohly vybrat. Zjistili jsme, že s menšími dětmi je práce složitější, ale zvládli jsme to a všichni si to společně užili. “
A co říct na závěr? Projekt byl sice hodně náročný na přípravu, ale výsledek za to rozhodně stál. Podle ohlasů dětí z 1. stupně i deváťáků se opravdu vydařil a všichni mají krásné společné zážitky.
Žáci 9. A, 9. B
PaedDr. Hejduková Martina
Více fotografií z projektového dne naleznete v naší fotogalerii: https://www.zsbuttulova.cz/galerie/projektovy-den-vcel/


